Junamatkailun perusteita / osin vanhentunut
HUOM: perusteet yhä pääosin näin, mutta yksityiskohdat eivät pidä ihan kutiaan enään 2023.
Ei kannata ostaa ennen kuin on ihan varma, että saa toimivaan yhteyteen liput. Sesonkiaikoina junat saattavat täyttyä hyvin aikaisin, minkä vuoksi ei ole tavatonta joutua tutkimaan useaa eri vaihtoehtoa.
Tai sitten voi matkustaa Roomasta Venetsiaan, sieltä Wieniin olla siellä hetken ja sitten yöjunalla Hampuriin.
Muutamia ajatuksia junamatkailusta Suomesta keskeisempään Eurooppaan.
Reitit yleensä
Suomesta ja Suomeen on käytännössä kolme eri vaihtoehtoa Keski-Euroopasta:
- Turku - Tukholma - Kööpenhamina - Hampuri, jossa yleensä yöpyminen ja siitä sitten mihin vain.
- Turku - Tukholma - Nynäshamn - Gdansk ja siitä eteenpäin. Voi olla hyvä reitti itäiseen Eurooppaan ja jos haluaa viedä fillarin mukanaan. Ruotsin läpi ei fillaria saa junassa ostettua
- Helsinki - Tallinna laivalla ja sitten bussilla Vilnaan ja sieltä Varsovaan. Tai suoraan Varsovaan. Pitkiä ja halpoja bussimatkoja, vaativat ihan erilaista sisukkuutta ja halukkuutta istua tuntikausia paikoillaan.
- Tallinnasta pääsee Varsovaan myös junalla: Tallinna - Valga - Riika - Väinänlinna (Daugavpils) - Vilna - Kaunas - Białystok. Tämä on melko hidas yheys, mutta kiireettömälle ihan OK, jos päämäärä on Puolassa tai Puolasta etelään.
- (voi myös mennä Moskovan kautta, sieltä pääsee aika hyvin vaikka Moldovaan ja sieltä Istanbuliin ja sille suunnalle. Vaatii viisumin ja sitten pitää olla myös muiden maiden viisumien kanssa tarkkana.
Yleensä lähes kaikki matkustavat Tukholman kautta. Menomatkalle voi lähteä joko aamulla tai illalla. Itse olen aina lähtenyt illalla, koska silloin juna lähteen Helsingistä Turkuun klo 1737 eikä aamulla ennen seitsemää. Oras Tynkkynen sen sijaan lähtee aina aamulla ja yöpyy sitten lyhyen yön junassa Tukholman ja Malmön välillä. Makuasia.
Kun matkustaa yön yli Tukholmaan, niin ehtii illaksi Hampuriin yöksi. Aseman lähellä on kivoja hotelleja, vaikka Furst Bismark, 200 askelta raiteilta. Hinta kahdelta vajaat 100 euroa. Hotellin vieressä on perinteinen Kneipe nimeltään Nagel, joka myy erinomaista kalakeittoa ja olutta. Molemmat suositeltavia. Hampurissa on toki paljon halvempiakin hostelleja etc - niitä voi etsiä vaikka Booking.com:sta. Hampurista ehtii sitten seuraavana päivänä vaikkapa Lontooseen, Budapestiin, Milanoon, Pariisiin etc. Espanjaan asti ei oikein millään ehdi.
Juna Tukholmasta Köpiksen kautta saapuu Hampuriin sen verran aikaisin, että on myös mahdollista vaihtaa yöjunaan vaikkapa Insbrukiin. Sieltä pääsee sitten aamupäivän aikana Bolognaan, mistä on hyvät yhteydet mihin vain Italiassa.
Hampurista ehtii myös saman päivän aikana Berliiniin, joskin vasta puolen yön aikoihin. Berliinin päärautatieaseman lähellä on kohtuuhintaisia hotelleja, joten myöhään saapuminen ei ole keski-ikäisellekään mahdotonta.
Hampurista ehtii myös saman päivän aikana Berliiniin, joskin vasta puolen yön aikoihin. Berliinin päärautatieaseman lähellä on kohtuuhintaisia hotelleja, joten myöhään saapuminen ei ole keski-ikäisellekään mahdotonta.
Takaisin päin vastaavasti on aina ensin matkustettava Hampuriin ja oltava siellä yötä. Sitten seuraavana päivänä ehtii hyvin Tukholmaan, josa voi yöpyä vaikka Archipelago Hostellissa (halpa, siisti, kiva). Vanhassa kaupungissa ja seuraavana aamuna lähteä Viking Linellä Turkuun. Hostellista on 30 minuutin kävelymatka Vikingin terminaaliin. Hostellin alakerrassa on erittäin halpa kapakka.
Jos lähtöpaikka ei ole kovin kaukana, on myös mahdollista matkustaa päivän aikana Malmöön Hampurin kautta. Maanantaista perjantaihin Malmöstä kulkee Tukholmaan yöjuna, jolla ehtii aamulaivaan kohti Turkua. Tämä yhteys on oikein hyvä esimerkiksi Berliinistä Suomeen matkatessa. Tukholmassa kannattaa jäädä pois junasta Stockholm Södra -asemalla, jos juna pysähtyy siellä. Södralta on 30 minuutin kävelymatka Vikingin terminaaliin.
Rautateitä on vähemmän kuin autoteitä, mistä johtuen useilla matkoilla tulee väkisinkin kuljettua samoja reittejä. Aina voi kuitenkin pysähtyä ja vaikka yöpyä uudessa kaupungissa. Ranskan TGV-junia lukuunottamatta junat pysähtyvät yleensä myös matkan varrella.
Lippujen ostaminen
Lippujen ostamiseen kannattaa ehdottomasti käyttää kännykkäsovelluksia. Parhaat ovat.
- Ruotsin rautateiden SJ.app
- Saksan rautateiden DB Navigator
- Yksityinen Trainline.eu
- Rome2Rio
Jos mahdollista, vaihdolliset yhteydet, erityisesti Saksassa, kannattaa ostaa DB Navigatorilla, koska sillon DB vastaa myöhästymisen aiheuttamista ongelmista eli vaikkapa maksaa hotelliyön tms. DB navigatorin mobiilisovellus ja verkkosivusto toimivat oikein hyvin yhteen.
Jos ostaa Trainline.eu:lla, kukaan ei korvaa, jos juna myöhästyy eikä vaihtoyhteys toimi. Muutoin Trainline.eu on käyttökokemukseltaan para, mutta tämä on osin makuasia.
Sekä DB että Trainline kertovat matkan aikana junan pysymisestä aikataulussa ja joskus jopa vaihtoyhteyksien raitenumerot ja niiden muuttumisen. Kannattaa siksi aina välillä tsekata sovellusta matkan aikana - erityisesti jos ja kun juna on myöhässä. Jos juna on myöhässä ja vaihtoyhteys ei näytä onnistuvan, kannattaa jutella junan kondutöörin kanssa. Joskus junat voivat odottaa toisiaan.
Junassa lipun voi näyttää joko kännykästä ja tulostaa. Joskus lipussa lukee, että se on tulostettava, joten liput kannattaa lukea huolellisesti. Näin kävi minulle Eurostar-junalipun kanssa matkalla Lontooseen. Tulostin lipun Hampurissa hotellissa, mutta ei sitä kukaan junassa kysellyt.
Interrail vs yksittäiset liput
Interrail ei sisällä paikkalippuja vaan ainoastaan oikeuden kulkea junalla. Nopeisiin juniin on pakko hommata paikkaliput. Paikkalippujen hommaaminen tapahtuu joka maassa eri tavalla. En tiedä tarkkoin miten, mutta maatapitkin.net -sivustolta löytyy apua, samoin FB:n “Maata pitkin matkustavat” -ryhmästä.
Junalippujen hinnat vaihtelevat samaan tapaan kuin lentolippujen: mitä aiemmin lipun ostaa, sitä halvempia liput yleensä ovat. Lippujen myynti alkaa yleensä 2-3kk ennen lähtöä eli nyt voi ostaa lippuja huhtikuun alkuun.
Jos tietää, mihin ja milloin on menossa, niin pidempien siirtymien liput kannattaa ostaa mahdollisimman ajoissa. Ainakin Trainline.eu:lla voi ostaa myös lippuja, joita saa myöhemmin pientä korvausta vastaan vaihtaa.
Sen sijaan lyhyisiin matkoihin - vaikkapa Italian sisällä Napolista Roomaan tms, jos jää perille yöksi, voi olla ihan viksua ostaa liput vasta tarvittaessa. Samoin paikallisjuniin, koska niiden hinnat eivät yleensä vaihtele dynaamisesti.
Yleinen tapa suunnitella matka
Yleensä suunnittelen pitkät junamatka seuraavasti.
- Katson google mapsista mihin suunnilleen haluan mennä ja miten junat kulkevat.
- Sitten tsekkaan tarkemmin reittivaihtoehdot ja niiden hinnat DB Navigatorilla
- Tsekkaan myös hinnat Trainline.eu:lla
- Tsekkaan reitit myös Rome2Riolla, koska se kaikki kolme löytävät joskus vähän eri vaihtoehtoja.
- Tsekkaan myös hotellit paikoissa, joissa aion yöpyä. Joskus näet isossakin kaupungissa (jopa Milanossa ja Hampurissa) saattaa olla samaan aikaan monta isoa tapahtumaa ja siten hotellit joka täynnä tai tolkuttoman hintaisia.
- Tässä vaiheessa minulla on muutama reittivaihtoehto ja niiden hinnat. Voin siis päättää ja ostaa liput ja varata hotellit. Hotellit kannattaa varata Booking.com:sta siten, että ne voi peruuttaa mahdollisimman myöhään. Lippujen ostamisessa kannattaa ensin varata hotelli (peruutusmahdollisuudella) ja sitten junalippu hotelliin asti. Etappi kerrallaan.
Ei kannata ostaa ennen kuin on ihan varma, että saa toimivaan yhteyteen liput. Sesonkiaikoina junat saattavat täyttyä hyvin aikaisin, minkä vuoksi ei ole tavatonta joutua tutkimaan useaa eri vaihtoehtoa.
Paikallisjunat
Ainakin Saksassa paikallisjunat ovat kiireettömälle matkustajalle houkutteleva vaihtoehto. Siellä näet myydään lippua, jolla 4 henkeä matkustaa koko päivän koko Saksan alueella paikallisjunilla. Lippu on voimassa joko lauantain tai sunnuntain. Päiväsä paikallisjunallakin matkusta vaikka Hampurista Lubeckiin. Ks. lisää tietoa DB:n sivuilta.
Paikallisjunien hinnat eivät yleensä ole dynaamisia. Niitä ei siis tarvitse ostaa etukäteen. Jos siis matkalla pysähtyy jonnekin, niin paikallisjunilla voi helposti tutkia lähiseutuja. Tämä toimii ihan hyvin ainakin Hollannissa, Belgiassa, Ranskasa, Saksassa, Italiasa ja Espanjassa ja tietenkn Sveitissä ja Itävallassa. Muualla en ole kokeillut.
Esimerkki: Sisiliasta Suomeen
Banh.de:n mukaan
- Palermosta pääsee MIlanoon 07:00 - 21.30
- Yöpyminen Milanossa
- Milanosta pääsee Hampuriin 07:30 - 19:35
- Yöpyminen Hampurissa
- Hampurista Tukhomaan 08:53 - 19:38
- Yöpyminen Tukhomassa
- Viking line Turkuun 07:45
- Turussa illalla ja sitten junalla Helsinkiin, perillä 22.26
Tämä on nopein tapa matkustaa Sisiliasta Helsinkiin. Mutta muitakin vaihtoehtoja on vaikka kuinka - riippuen siitä mitä haluaa nähdä ja kuinka kauan istua päivässä junassa. Voi vaikka matkustaa ensin Roomaan, yöpyä siellä tai jatkaa yöjunalla Hampuriin ja sitten Hampurista.
Tai sitten voi matkustaa Roomasta Venetsiaan, sieltä Wieniin olla siellä hetken ja sitten yöjunalla Hampuriin.
Tai jos on intoa, niin Rooma - Torino - Pariisi - Hampuri voisi olla aika kiva reitti.
Esimerkki matka Genovaan:
Matkasimme jouluna 2019 Genovaan ja muualle pohjoiseen italiaan. Meidän matkamme meni suunnilleen näin. Joulun aikaan liput olivat kovin kalliita, taulukossa hinta on aina kahdelle matkustajalle. Junat olivat aivan täysiä, joten ilman paikkavarausta olisimme joutuneet monesti seisomaan pitkiä aikoja.
Tämmöinen taulukko helpottaa lippujen ostamista suuresti
Linkkejä
Maatapitkin.net on hyvä suomalainen perustiedot sisältävä sivusto. Se kannattaa tsekata ensin.
Seat61.com on junamatkailijoiden raamattu. Kaikki mahdollinen tieto on sen syövereissä.
Trainline.eu on hyvä mesta lippujen ostamiseen (käytä kännykkäsovellusta)
Bahn.de on hyvä mesta lippujen ostamiseen (käytä kännykkäsovellusta)
Rome2Rio.com on myös hyvä matkojen suunnitteluun
Sj.se Ruotsin lippujen ostamiseen.
Kommentit