Kilpailu ja lentolippujen hinnat
Kilpailulla on merkitystä. Vielä vähän aikaa sitten Helsingistä saattoi lentää Ouluun Finnairin, Air Balticin tai Norwegianin koneilla. Finnair oli yleensä kallein, kaksi muuta kisasivat keskenään halvemmilla lipuilla. Yleensä muutamaakin päivää ennen matkaa saattoi ostaa lennot samaan hintaan kuin VR:ltä junamatkat. Selvästikään lennot eivät olleet kannattavia.
Baltialaisilta loppuivat rahat tai usko. Baltic Air lopetti. Norwegian nosti välittömästi hintoja. Nyt ei enää alle VR:n hintojen lennä Ouluun ja takaisin. Hyvä niin: turhanpäiväinen lentely ei ole hyväksi millekään eikä kenellekään.
Norwegian aikoo luoda kilpailu pidemmillekin lentomatkoille. Ainakin New Yorkiin aikovat lentää ja mukamas halvemmalla kuin muut. Ihme miten voivat olla halvempia: pitkällä matkalla polttoaine ja koneen vuokra dominoivat; ei ole juurikaan merkitystä sillä kuinka pitkään kone on maassa Amerikassa (siis kymmenillä minuuteilla ei ole). Veikkaan, että liput ovat halpoja, mutta ruoka ja juoma ja matkatavaroiden kuljetus julmetun kallista. Onhan jo Oulun ja Helsingin välillä kahvikupille arvottu hinnaksi 3.5 euroa.
Baltialaisilta loppuivat rahat tai usko. Baltic Air lopetti. Norwegian nosti välittömästi hintoja. Nyt ei enää alle VR:n hintojen lennä Ouluun ja takaisin. Hyvä niin: turhanpäiväinen lentely ei ole hyväksi millekään eikä kenellekään.
Norwegian aikoo luoda kilpailu pidemmillekin lentomatkoille. Ainakin New Yorkiin aikovat lentää ja mukamas halvemmalla kuin muut. Ihme miten voivat olla halvempia: pitkällä matkalla polttoaine ja koneen vuokra dominoivat; ei ole juurikaan merkitystä sillä kuinka pitkään kone on maassa Amerikassa (siis kymmenillä minuuteilla ei ole). Veikkaan, että liput ovat halpoja, mutta ruoka ja juoma ja matkatavaroiden kuljetus julmetun kallista. Onhan jo Oulun ja Helsingin välillä kahvikupille arvottu hinnaksi 3.5 euroa.
Kommentit