Tupperware 2.0
Ennen muinoin verkostomarkkinointikin oli simppeliä. Naiset möivät toisilleen muovikuppoja ja -kippoja Tupperware-kutsuilla. Miehet kehuivat toisilleen autojaan ja porakoneitaan. Kauppa kävi. Mainostuksesta oli hyötyä ainakin naisille, sillä he kait saivat provikat tai ilmaisia kuppoja.
Toisin on nyt. Verkkostomarkkinointi on siirtynyt verkkoon. Kaikenlaisia koijarifirmoja ilmestyy. Pari vuotta sitten Indiedays houkutteli nuoret muotibloggarit bloggaamaan sivustolleen. Indiedays myy bloggareiden blogeja mainostajille, bloggarit saavat kaikenlaista roinaa, josta sitten kirjoittavat myönteiseen sävyyn. Usein kirjoittavat samoi sanamuodoin. Ravintolat maksavat Indiedaysille, joka kehoittaa bloggareita käymään mainoksista maksaneissa ravintoloissa. Bloggarit käyvät ja kehuvat.
Indiedaysin koijaus on tavallaan aika reilua. Lukijat tietävät, että muotiblogit ovat huonosti kirjoitettuja mainoksia. Bloggarit saavat rahaa kirjoituksistaan ja ilmaista roinaa. Mainostajat saavat näkyvyyttä. Ainoastaan HS jää nuolemaan näppejään.
Business kehittyy hellittämättä. Buzzador vie homman seuraavalle asteelle. Homma toimii seuraavasti. Mainostaja maksaa Buzzadorille rahaa näkyvyydestä. Buzzadorin käyttäjät saavat mainostettavia tavaroita (tänään keksejä!) ilmaisekseksi ja vastineeksi kirjoittavat myönteisesti tavaroista blogeihinsa.
Buzzadorin vie homman pidemälle kuin Indieday: Kirjoittajille ei makseta mitään. Kaikki raha jää Buzzadorille. Mainonnan tekijät eivät saa mitään! Hieno keksintö! Ilmaista työvoimaa!
Ihmeellinen on netin maailma.
Toisin on nyt. Verkkostomarkkinointi on siirtynyt verkkoon. Kaikenlaisia koijarifirmoja ilmestyy. Pari vuotta sitten Indiedays houkutteli nuoret muotibloggarit bloggaamaan sivustolleen. Indiedays myy bloggareiden blogeja mainostajille, bloggarit saavat kaikenlaista roinaa, josta sitten kirjoittavat myönteiseen sävyyn. Usein kirjoittavat samoi sanamuodoin. Ravintolat maksavat Indiedaysille, joka kehoittaa bloggareita käymään mainoksista maksaneissa ravintoloissa. Bloggarit käyvät ja kehuvat.
Indiedaysin koijaus on tavallaan aika reilua. Lukijat tietävät, että muotiblogit ovat huonosti kirjoitettuja mainoksia. Bloggarit saavat rahaa kirjoituksistaan ja ilmaista roinaa. Mainostajat saavat näkyvyyttä. Ainoastaan HS jää nuolemaan näppejään.
Business kehittyy hellittämättä. Buzzador vie homman seuraavalle asteelle. Homma toimii seuraavasti. Mainostaja maksaa Buzzadorille rahaa näkyvyydestä. Buzzadorin käyttäjät saavat mainostettavia tavaroita (tänään keksejä!) ilmaisekseksi ja vastineeksi kirjoittavat myönteisesti tavaroista blogeihinsa.
Buzzadorin vie homman pidemälle kuin Indieday: Kirjoittajille ei makseta mitään. Kaikki raha jää Buzzadorille. Mainonnan tekijät eivät saa mitään! Hieno keksintö! Ilmaista työvoimaa!
Ihmeellinen on netin maailma.

Kommentit