Fillari vs auto: nopeusskaba!
![]() |
| Auto vs fillari |
Matka on helppo arvioida, sen näkee matkamittarista. Aika on hankalampi laskettava, koska täytyy laskea sekä auton ajamiseen kuluva aika että auton ylläpitokulujen tienaamiseen tarvittava aika. Tämä laskelma vaatii sekä tilastotietoja että arviointia.
Todellinen nopeus osoittautuu monissa kaupungeissa yllättävän alhaiseksi: Lontoossa 8,4 km/h, Kööpenhaminassa 14,7 km/h, New Yorkissa 9.8 km/h. Helsingin nopeuksia Tranter ei ole laskenut.
Lasketaanpa Tranterin mallilla autoilun todellinen nopeus Helsingissä. Laskelma on seuraava.
- Keskituloinen ansaitsee kuukaudessa nettona noin 2300 euroa (brutto 3300, veroprosentti 30.5).
- Kuukaudessa on 158 työtuntia. Nettotuntipalkka on siten 14.5 euroa.
- Autoliiton mukaan tyypillinen auto maksaa vuodessa 5232 euroa (Skoda Fabia, 10000km vuodessa, pitoaika 5 vuotta).
- Pysäköinti maksanee 500e/v.
- Auton ylläpitoon kuluu siis (5232+500)/14.5 eli 395 tuntia vuodessa.
- Helsingin keskustassa keskinopeudeksi voimme arvioida korkeintaan 50 km/h.
- Autolla ajamiseen kuluu siis ainakin 200 tuntia vuodessa.
- Auton huoltoon, tankkaamiseen, pesemiseen, lumikasasta kaivamiseen etc arvioimme kuluvan 15min päivässä eli 91 tuntia vuodessa.
- Yhteensä autoiluun kuluu siis 700 tuntia vuodessa eli keskinopeus on noin 14.1km/h!
Autolla kuljettujen matkojen todellinen keskinopeus vuodessa Helsingissä siis on alle 15km/h. Polkupyörällä pääsee helposti samaan keskinopeuteen jopa Helsingin keskustassa.
Jos vielä huomioimme, että autoilijan on terveytensä vuoksi hyvä harrastaa vähintään 30 minuuuttia liikuntaa päivässä ja että pyöräilijän ei tarvitse, niin autoiluun käytetty kokonaisaika kasvaa 180 tunnilla yhteensä liki 900 tuntiin. Keskinopeudeksi tulee silloin 11km/h.
Lisäksi voimme tietenkin huomata, että pyöräilijän ei tarvitse käyttää työajastaan liki 500 tuntia auton ylläpitoon. Pyöräilijä voi siten työskennellä 3 kuukautta vähemmän vuosittain ja silti saavuttaa saman rahallisen elintason kuin autoilija.
Se nyt taitaa vaan olla ihan hemmetin tyhmää ajaa autolla.

Kommentit
a) Ei kai kukaan autoile pelkästään Hgin sisällä? Eli aina käydään jossain kauempana (Espoo, tms.) joten matkat ja nopeudet lisääntyvät. On totta että nopeus kaupungissa on alhainen. Jos ajat Poriin, jopa kolmannes matkasta voi kulua keskustasta pois pääsemiseen (riippuu päivästä/vuorokaudenajasta), vaikka kilometreinä se on murto-osa.
b) Autossa on yleensä kyydissä useampi kansalainen? Tosin nykyään näkee paljon sellaisia pikkuautoja, mutta kai sinne ainakin kaksi mahtuu.
c) Auton ylläpito voi olla myös hyvää liikuntaa. Esim. haet jarrulevyt postista kun auto ajokiellossa epäonnistuneen katsastuksen takia ja vääntelet ruosteisia pultteja auki lyhyillä varsilla kymmenen asteen pakkasessa.
Samanlaisia laskelmia voisi tehdä myös pyöräily vs. kävely. Luultavasti kävely sijoittuisi hyvin.