Liikenturvallisuusyhdistyksen syyskokouksessa
Kävin Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ryn syyskokouksen HePon edustajana. Varsinainen edustajamme ja liikenneturvallisuusyhdistyksen hallituksen jäsen Petri Sipilä ei päässyt. Minä sijaistin.
Yhdistys on perustettu vuonna 1989 ja sen tehtävänä on edistää liikenneturvallisuutta Helsingissä. Yhdistyksellä on 28 jäsenyhdistystä sokeista taksikuskien kautta moottoripyöräkerhoihin ja HePoon. Kaikkien yhteisenä ajatuksena on tehdä jotain, jotta liikenteessä loukkaantuisi ja kuolisi yhä vähemmän ihmisiä vaikka liikenne koko ajan (valitettavasti) lisääntyykin. Yhdistyksen rahoituksessa 80% tulee kaupungilta, loput mopokoulusta (eli opettavat mopon ostaneita käyttäytymään ihmisiksi liikenteessä) ja erilaisista pienemmistä avustuksista. Työntekijöitä on ilmeisesti kaksi. Hallituksessa on kaupungin, HSL:n ja eri järjestöjen edustajia.
Ennen varsinaista kokousta tutustuimme Helsingin Moottoripyöräilijäkerhon toimintaan ja tiloihin. Kerho oli antanut kerhotilansa kokouskäyttöömme. Melko normaali motoripyöräkerho: oleskelutila, pyörävarasto ja paja. Puuttuivat vain Virosta ruodatut viinavarastot, mutta ne varmaankin olivat jossain piilossa.
Kokous oli lyhyt, vain 20 minuuttia. Hallitus valitaan kerran 4. vuodessa kunnallisvaalivuonna, joten tänään ei valittu ketään. Toimintasuunnitelma oli tehty ja hyväksi havaittu jo aiemmin kaupungin tukihakemusta tehtäessä alkuvuodesta. Muita asioita ei ollut. Kaikki olivat sopuisia. Ei keskustelua.
Kokouksen jälkeen keskustelu oli vilkkaampaa. Keskustelun aiheina olivat aivan samat asiat kuin pyöräilijöiden kokoontuessa tai HePon tai muilla FB-sivuilla: omituiset liikennejärjestelyt, huonosti merkityt työmaat, liikenteessä törttöily. Paikalla oli selvästikin kokeneita liikenneihmisiä, jotka olivat kovin pahoillaan huonosta liikennekurista. Ei mitään uutta, mutta mielenkiintoista, että kaikki liikenneryhmät ovat samojen ongelmien kanssa yhtä neuvottomia ja äreitä.
Opin uutta. Sokeiden edustaja kertoi, että Kivikossa on työmaan vuoksi suljettu suojatie. Suojatie alkaa ja päättyy verkkoaitaan. Sokealla tämä on suuri ongelma, koska koira osaa opastaa sokean suojatien yli ("etsi suojatie"), mutta ei tulla takaisin verkkoaidan kohdattuaan. Mielenkiintoinen ongelma, jonka ratkaisuksi poliisin ja yleisten töiden lautakunnan edustaja ehdotti Pekka Saurille ilmoittamista. Kuten pyöräilijätkin tekevät. Ei ole kivaa olla Pekka Sauri.
Jäin miettimään, että sekä HePon että Pyöräliiton olisi kyllä syytä saada jostain saman verran rahaa kuin Liikenneturvallisuusyhdistyksen. 100000 eurolla saisi paljon hyvää aikaan. Vaikkapa enemmän ja turvallisempaa pyöräilyä.
Jäin myös miettimään kuulemaani tilastotietoa, jonka mukaan Helsingissä on 8 vuoden aikana kuollut vain yksi pyöräilijä, mutta pyöräilijöiden loukkaantumisen liikenteessä ovat nopeasti lisääntyneet. Ratkaisu on tietenkin paremman ja luontevamman infran rakentaminen. Silti mietin, että onko kuolemien vähyys vain parantuneen ensihoidon ansiota. Vähän samaan tapaan kuin puukkotukset ovat vähemmän vaarallisia Helsingissä kuin Ilomantsissa.
Yhdistys on perustettu vuonna 1989 ja sen tehtävänä on edistää liikenneturvallisuutta Helsingissä. Yhdistyksellä on 28 jäsenyhdistystä sokeista taksikuskien kautta moottoripyöräkerhoihin ja HePoon. Kaikkien yhteisenä ajatuksena on tehdä jotain, jotta liikenteessä loukkaantuisi ja kuolisi yhä vähemmän ihmisiä vaikka liikenne koko ajan (valitettavasti) lisääntyykin. Yhdistyksen rahoituksessa 80% tulee kaupungilta, loput mopokoulusta (eli opettavat mopon ostaneita käyttäytymään ihmisiksi liikenteessä) ja erilaisista pienemmistä avustuksista. Työntekijöitä on ilmeisesti kaksi. Hallituksessa on kaupungin, HSL:n ja eri järjestöjen edustajia.
Ennen varsinaista kokousta tutustuimme Helsingin Moottoripyöräilijäkerhon toimintaan ja tiloihin. Kerho oli antanut kerhotilansa kokouskäyttöömme. Melko normaali motoripyöräkerho: oleskelutila, pyörävarasto ja paja. Puuttuivat vain Virosta ruodatut viinavarastot, mutta ne varmaankin olivat jossain piilossa.
Kokous oli lyhyt, vain 20 minuuttia. Hallitus valitaan kerran 4. vuodessa kunnallisvaalivuonna, joten tänään ei valittu ketään. Toimintasuunnitelma oli tehty ja hyväksi havaittu jo aiemmin kaupungin tukihakemusta tehtäessä alkuvuodesta. Muita asioita ei ollut. Kaikki olivat sopuisia. Ei keskustelua.
Kokouksen jälkeen keskustelu oli vilkkaampaa. Keskustelun aiheina olivat aivan samat asiat kuin pyöräilijöiden kokoontuessa tai HePon tai muilla FB-sivuilla: omituiset liikennejärjestelyt, huonosti merkityt työmaat, liikenteessä törttöily. Paikalla oli selvästikin kokeneita liikenneihmisiä, jotka olivat kovin pahoillaan huonosta liikennekurista. Ei mitään uutta, mutta mielenkiintoista, että kaikki liikenneryhmät ovat samojen ongelmien kanssa yhtä neuvottomia ja äreitä.
Opin uutta. Sokeiden edustaja kertoi, että Kivikossa on työmaan vuoksi suljettu suojatie. Suojatie alkaa ja päättyy verkkoaitaan. Sokealla tämä on suuri ongelma, koska koira osaa opastaa sokean suojatien yli ("etsi suojatie"), mutta ei tulla takaisin verkkoaidan kohdattuaan. Mielenkiintoinen ongelma, jonka ratkaisuksi poliisin ja yleisten töiden lautakunnan edustaja ehdotti Pekka Saurille ilmoittamista. Kuten pyöräilijätkin tekevät. Ei ole kivaa olla Pekka Sauri.
Jäin miettimään, että sekä HePon että Pyöräliiton olisi kyllä syytä saada jostain saman verran rahaa kuin Liikenneturvallisuusyhdistyksen. 100000 eurolla saisi paljon hyvää aikaan. Vaikkapa enemmän ja turvallisempaa pyöräilyä.
![]() |
| Kokous alkamassa. |

Kommentit
Se yksi kuolemantapauskin oli kohtalaisen harvinainen onnettomuus (törmäys juuri avattuun auton oveen ja ilmalento suoraan bussin alle).
Saako tuo yhdistys todellakin noin paljon varoja Helsingin kaupungilta? Huikeaa.