Kuinka välttää kiire töissä?

 Olen ärsyttänyt monia työkavereitani ja SoMe-ystäviäni kiireettömyydellä. Minulla ei ole koskaan töissä kiire eikä minun tarvitse tehdä hommia valmiiksi hätäpäissäni juuri ennen määräaikaa. Tämä vähentää stressiä ja jättää minulle säännöllistä vapaa-aikaa pyöräilyyn, lukemiseen ja muihin tärkeisiin pyrintöihini.

Kiireen välttämiseen on ainakin seuraavat keinot: 


  1. En ota vastaan töitä, jotka eivät minulle kuulu. Olen opetellut sanomaan ei. Olen myös opetellut delegoimaan töitäni nuoremmilleni. Hyvin moni nuorempi on hyvin halukas tekemään pääarkkitehdin töitä ja oppimaan uutta. En estä heitä vaan innostan ja kannustan.
  2. Kun otan vastaan työn, arvioin tarkasti on työ edes tekemisen arvoinen. Hämmästyttävän suuri osa töistä katoa, jos niitä ei tee. Monia asioita ei edes kannata tehdä. Osa töistä tulee myös tehdyksi jonkin toisen homman sivussa, joten työt kannattaa niputtaa yhteen ovelasti.
  3. Jos en voi delegoida enkä usko työtehtävän katoavan, teen nopean arvion kahdesta asiasta.
    • Mikä on työn vaatima minimilaatutaso?
    • Miten monta tuntia työaikaa työhön on syytä varata?
  4. Tämän jälkeen asetan itselleni määräpäivän eli deadlinen muutamaa päivää työtehtävän virallista määräpäivää aikaisemmaksi. Näin minulle jää aikaa yllätyksiin ja viivästyksiin. 90% hommista valmistuu kyllä omaan, aikaisempaan määräpäivään mennessä. 
  5. Varaan julkisesta kalenteristani ajan työn tekemiseen, jotta minulla on kokouksetonta aikaa työn tekemiseen. 
  6. Aloitan työn perehtymällä siihen, lukemalla kaiken materiaalin. Sen jälkeen pidän päivän parin - tai ainakin muutaman tunnin - tauon, jonka aikana mietin työtehtävää kävellessäni ja muuten ollessani joutilas. 
  7. Jos tarvitsen tietoja tai apua muilta, kysyn ajoissa, kohdan 6 mietiskelyn aikana. 
  8. Kun työlle varaamani aika koittaa, palautan mieleeni lukemani ja muilta saamani tiedot. 
  9. Hahmottelen nopeasti työn ratkaisun ja teen ensimmäisen luonnoksen. Tähän käytän 30% työlle varaamastani ajasta. 
  10. Kysyn neuvoja ja mielipiteitä muilta. Yleensä kollegat auttavat mielellään. Neuvojen kyselyyn ja saamiseen menee usein 40% ajasta. 
  11. Ennen omaa määräpäivääni, käytän viimeiset 30% varaamastani ajasta työn viimeistelyyn kohdassa 3 päättämäni laatutason mukaiseksi. 
Näillä keinolla minulla ei ole ikinä kiire. Työt valmistuvat ajoissa ja riittävän hyvälaatuisina. 

Bonusvinki: mitä nopeammin osaa lukea ja kirjoittaa, sitä vähemmän töissä on kiire. Lukemis- ja kirjoistusnopeutta voi harjoitella. 

(Nämä ohjeet pätevät asiantuntijatyössä, eivät ehkä niinkään pomohommissa tai täysin operatiivisissa hommissa)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Velkavaalit - missä arvot?

TOP-5 lyhyttä pyöräretkeä Roihuvuoresta ja Itä-Helsingistä

Kaikki Helsingin kadut, aukiot etc