Interrail 2023 - Frecciarossa-juna Napoliin
Nopeat junat ovat maagisia. Tänään nousin Venetsiassa Trenitalian uusimpaan suurnopeusjunan, Frecciarossa 1000, kyytiin. Sen huippunopeus erityisesti sille rakennetulla radalla on 400km/h, tänään se kyllä kulki maltillisesti vain 300km/h, jopa tunneleissa Bolognan ja Firenzen välisissä tunneleissa.
Juna on mukava, tuolit riittävän isoja isolle ukolle 2. luokassakin. Minun paikkani oli pöydän ääressä. Sain istua siinä Bolognaan asti yksin, kunnes vastapäätäni istahti selvästi kuumesairas nuori nainen maski naamallaan, otsa hiessä ja silmät punaisina. Pakenin seuraavaan vaunuun, jossa sain istua yksin loppumatkan.
Matkan varrella juna kulki kymmenien tunneleiden läpi, ei kierrellyt laaksojen ja pienten kaupunkien kautta. Pysähdyimme Padovassa, Ferrarassa, Bolognassa, Firenzessä ja Roomassa. Kaikkien niiden ratapihat ovat aivan toistensa kaltaisia, ainoastaan Rooman Termini -aseman olisin tunnistanut vaikka kaikilla olen aiemminkin käynyt.
Napolissa odotti - Venetsiaan verrattuna - kaaos. Aseman edustalla on taksien sekasotku, isolla asema-aukiolla joutomiehiä myymässä tekonahkalaukkua, roskia joka paikassa, autojen torvet soivat, skootterihurjapäät pujottelevat jopa poliisiautoja.
Hotellini on lähellä asemaa, kuin keidas kaaoksen keskellä, huoneessa siistiä. On jopa kuumaa vettä suihkussa, runsaasti. Aamulla on kuulemma tarjolla aamiainen. Ihmeellistä tämmöinen Venetsian hotellisurkeuden jälkeen.
Aurinko laski pian saapumiseni jälkeen. Kävelin Napolin Duomoa katsomaan. Se on erikoisesti jäänyt asutuksen keskelle, sen lähellä ei ole tuomiokirkkoille tavanomaista aukiota, ei yhtään tyhjää tilaa. Kirkon sisällä tyhjää tilaa on sen sijaan pienen suomalaisen kunnan asukkaiden majoittamiseen. Kirkko on majesteellinen, hyvinkin kävelyretken väärtti.
Huomenna sitten Palermoon, josta sain kuvauksen ja kuvien perusteella arvioituna kelpo hotellin loppuviikoksi. Sen pidemmälle en nyt aio enkä pysty suunnittelemaan matkaani.
Kommentit