Interrail 2023 - laivamatkasta
Kauan sitten, kun aloin matkustamiseni, matkustin aina maata pitkin. Lensin ensimmäisen kerran eläissäni vuonna 1988 Helsingistä Tampereelle Finnairin tarjouksen houkuttelemana. Kokemus oli niin ikävä ja matka kesti niin kauan, että seuraavan kerran lensin vasta vuonna 1995 Barcelonaan filosofian kesäkouluun. Lennot olivat tuolloin kalliita, joten maata pitkin oli luontevaa opiskelijan matkustaa. Niin tein ja niin teimmekin, fillarilla, laivalla, junalla.
Ruotsiin, Viroon, Puolaan ja Saksaan seilaavat laivat ovat tulleet tutuiksi. Muistan hitaan Georg Otsin ja sen papukaijan matkalla Tallinnaan. Muistan matkat Gdanskiin Pomeranialla, laivan ravintolan opiskelijan budjetille sopivat annoksen “herkkusienimunskas” ja nukkumisen portaiden alla laivan aulassa. Muistan Finnjetin nopeuden ja kapeuden. Ja toki muistan ruotsinlaivojen sleep-in-osastot kovine punkkineen. Muihin ei silloin ollut varaa, osin siksi, että matkakuume oli aina kova ja mitä halvemmalla matkustin, sitä useammin saatoin matkustaa.
Nykyisin laivalla on vaikeata matkustaa ilman hyttiä. Laivayhtiö ansaitsee rahansa tax free-myynnillä ja ravintolapalveluilla. Matkat ja hytit ovat halpoja, risteilyt vielä halvempia. Tällä kertaa maksoin risteilystä 49€, jolla sain oman siistin ikkunattoman hytin. Paluumatkan jätän käyttämättä, livahdan laivasta pois. Reittimatka Turusta Tukholmaan tässä samassa hytissä olisi maksanut 63€. Oli helppoa valita risteily.
Laiva saapuu Tukholmaan aamulla puoli seitsemältä. Jos matkustaa reittimatkalipulla, Vikingin henkilökunta herättää tuntia aikaisiemmin. Risteilymatkustajan on asetettava herätyskellonsa herättämään riittävän ajoissa, 30 minuuttia riittää hyvin aamulla hytistä poistumiseen.
En syö aamiaista laivalla. Syön sen vasta Tukholman asemalla, sen aivan ihanassa entisessä junahallissa, jossa nyt ovat kaupat, kahvilat ja odotustilat. Kahviloita on monia, valitsen sen mukaan paljonko minulla on asemalla aikaa. Jos aikaa on paljon ennen junan lähtöä, saatan kävelle Vetekatteniin 500 metrin päähän nauttimaan kauniista sisätilasta ja hyvästä kahvista.
Satamasta asemalla voi joko kävellä (noin 4km) tai matkustaa bussilla. Busseja on kaksi erilaista: Vikingin oma, joka maksaa 7 euroa ja lähtee terminaalin edestä, ja SL:n paikallisliikennebussi, joka maksaa 4 euroa ja lähtee 500 metrin päästä London viaduktenin pysäkiltä. Valitsen aina Vikingin bussin ihan vaan laiskuuttani.
Kello on nyt 6 aamulla, on aika lopettaa kirjoittaminen, pukea ulkovaatteet ja lähteä katselemaan Tukholman saaristoa ja laivan saapumista satamaan.
Kommentit