Yksi asia ja monta virastoa

Helsingissä on hassu systeeminen ongelma. Meillä on näet ainakin kolme eri virastoa tai viraston osaa, jotka suunnittelevat pyöräteitä.
  1. Kaupungisuunnitteluviraston (KSV) liikennesuunnittelu- ja pyöräilytoimisto
  2. Rakennusviraston (HKR) katuosasto, joka tekee KSV:n suunnitelmien perusteella katusuunnitelmat (eli miten katu fyysisesti rakennetaan).
  3. HKR:n opasteosasto (tms), joka suunnittelee tilapäiset työmaajärjestelyt.

Ongelma on, että siinä missä osastot 1 ja 2 osaavat tehdä yhteistyötä, ovat luoneet hyvät ja kv-tason suunnitteluohjeet, niin osasto 3 tekee ihan mitä sattuu mitä ilmeisimmin muilta kysymättä.
Tästä tuloksena on mm. Kulosaaren sillan etäpuolen pyörätien sulkeminen (koska osaston 3 suunnitelma on hengenvaarallinen eikä osasto 3 osaa tai kehtaa korjata), Jätkäsaaren täysin laittomat pyörätiet Verkkokaupalle mennessä (nyt jo osastojen 1 ja 2 ilmeisesti korjaamat) ja uusimpana Pasilan Triplan yhteydessä suljettu ja jalkakäytävälle ohjattu pyörätie Pasilan aseman ohi pohjois-eteläsuunnassa.

Ongelma on hyvin hankala ratkaista, koska KSV ja HKR ovat kaupungin organisaatioissa erillisesti ja niiden lähin yhteinen nimittäjä on kaupunginjohtaja. HKR:stä vastaavan apulaiskaupunginjohtajan Pekka Saurin ja KSV:stä vastaavan apulaiskaupunginjohtajan Anni Sinnemäki mandaatti ja valtuudet eivät ilmeisesti riitä korjaamaan tätä toistuvaa ongelmaa.
Siis meillä on huippusuunnittleijoita, hyvä ohjeet ja sitten meillä on jokin osasto, jolla on oikeus, lupa ja tapana tehdä ihan mitä sattuu.
Onneksi joskus lähivuosina HKR ja HSV yhdistyvät yhdeksi virastoksi yhden johtajan alle. Ehkäpä silloin osasto 3 saadaan tekemään pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaisia tilapäisratkaisuja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Velkavaalit - missä arvot?

TOP-5 lyhyttä pyöräretkeä Roihuvuoresta ja Itä-Helsingistä

Kaikki Helsingin kadut, aukiot etc