Huhuu-linnut herättävät kuin 32 vuotta sitten
14.5.2022, lauantai · Cloppenburg → Deurningen
Noin 32 vuotta sitten lähdimme kolmistaan (minä, @k_ranto ja Petri K) pyöräilemään Gdanskista Istanbuliin. Silloinkin aamuisin huhuu-linnut melusivat ja herättivät meidän teltassamme. Emme tunnistaneet lintuja, koska Suomessa niitä ei ollut. Nyt on ja tunnistan tänä aamunakin sepelkyyhkyt.
Pyöräretkellä nukun hyvin, tavanomaiset 7,5 tuntiani. Koska uni tulee illalla aikaisin, herään aikaisin aamulla juuri ennen kuutta. Ehdin siis kuunnella lintujen aamukonsertin, pakata, kirjoitella päiväkirjaani (josta tämä teksti on ote) ja jopa hieman pitkästyä. On hyvä pitkästyä.
Tänään suuntana lounas kaikissa sen merkityksissä. Seuraavan hotellin olen varannut Deurningenistä (Hengelon läheltä). Reittini on suora ja maasto tasaista. Tuuli vastainen, mutta eilisestä laantunut ainakin Windy.app:n mukaan.
Ylitän rajan Hollantiin. Jos oikein muistan, pyöräilin samoja osin samoja teitä, myös Cloppenburgin läpi, kesällä 1992 matkallani Hampurista Amsterdamiin. Vaan miten sitä niin kaukaisia reittejä muistaisi tarkalleen. Täällä on teitä ja puöräreittejä riittämiin.
Kesältä 1992 muistan maatalouden hajun, joka nytkin tulvii huoneeseeni parvekkeen ovesta. Sonta haisee aamusta iltaan.
Ai niin, 112km tänään matkaa.
Katso kuva Instagramissa
Good Morning! It is Freddie here in Cloppenburg. The cyclists must have a proper breakfast. And I, the passenger and the tour leader, get my fair share. Damn good coffee, I would say. Have a good one, my friends. We shall go cycling.
Katso kuva Instagramissa
Dutch cycling engineering.
Katso video Instagramissa
A man of my age was digging a hole with his tractor (backhoe) when he saw me packing my newly bought bread in my panniers. He switched the tractor off, climbed down and came to me. After the usual questions (where are you riding today, where are you from, etc), he inquired whether I am familiar with warm showers dot com. I told I am, that it is a system for letting cyclists stay at one’s home for a night. The man told that even though he has not registered to the service, he often lets cyclists stay for a night at his home. But I was just half way today’s ride, so I could not take up his offer.
It is “Spargel und Erdbeer” season, asparagus and strawberries, in Germany. There are kiosks selling these delicacies, such as the one I took a picture of in Bawilken.
I crossed the border to the Netherlands without noticing it. Suddenly the cycling infrastructure got better and there were cyclists everywhere. Not anymore cycling alone next to a very busy and noisy highway like I did for 200+km in Germany.
What else? Nothing much. I am staying in some trucker hotel (very basic rooms) in the middle of an industrial area. The hotel and its restaurant have existed in this location in various incarnations for 200 years. The restaurant is very popular. I am the only cyclists here. Everyone else has the appearance of a car driver.
Today 113km, 392/3330km. Over 10% already!
Katso kuva Instagramissa
Kommentit