Työelämän tyhjänpuhujat / Laura Niemi
Otattaisinko kopin? Jumpataanko tätä ideaa yhdessä, ja miten voisimme jalkauttaa muutoksen? Mitä asiasta olisi mieltä talent management? No, ehkei nyt sentään, ei tässä arvioissani. Vai pitäisikö sittenkin sparrata vähän?
Laura Niemen Työelämän tyhjänpuhujat on kertoo työelämään pesiytyneestä kielestä, jolla ei vaikuta olevan merkitystä, mutta jolla silti on jokin tarkoitus. Sillä vaikutetaan muihin, peitetään epävarmuutta, ja luodaan markkinoita, tarpeita, haluja.
Kirja koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa opettaa tunnistamaan tyhjän puheen - se on vaikeaselkoista, tarpeettoman abstraktia, kielikuviltaan rikki, metaforiltaan sekavaa, ja usein muodikasta: milloin kaikki ovat haasteita, milloin ratkaisuita. Yleisesti kieli on vaikeasti ymmärrettävää.
Toisessa osassa Niemi käsittelee tyhjän puheen syntyä. Joskus syypäinä ovat kaltaiseni konsultit, jotka pyrkivät kielen tyhjyydellä täyttämään kukkaroitaan. Toisinaan tyhjä kieli peittelee ikäviä asioita: leikkaukset ovat tuottavuutta, saastuttaminen vihreää muutosta, ja kaikki palvelumuotoilua tai mitä milloinkin.
Kolmannessa osassa Niemi antaa neljä keinoa jargonin voittamiseen, tyhjän puheen torjumiseen: on opeteltava kirjoittamaan, uskottava kielen asiantuntijoita (joita voi palkata yrityksiin, projekteihin), jargoniin voi puuttua ennalta (vaikkapa kysymällä lukijoilta, millaista kieltä he haluaisivat lukea), ja hankittava liittolaisia, koska yksittäinen selkeän kielen taitaja ei pysty muutokseen.
Niemen kirja on hauska, opettavainen ja tärkeä. Tyhjä puhe, tyhjät lauseet, käsittämättömät blogipostaukset, ja lukijan ymmälleen jättävät viranomaistekstit hukkaavat kaikkien aikaa, ja pahimmillaan aiheuttavat vältettävissä olevia kahnauksia.
Jos olisin yrityksen johtaja, ostaisin tämän kirjan jokaiselle johtoryhmäni jäsenelle - ja vaikka määräisin heidät sen lukemaan. Koska en ole, tyydyn suosittelemaan kirjaa jokaiselle, joka haluaa ajatella ja kirjoittaa selkeästi.
(Kiitos SKS:n kustannusjohtajalle Tero Norkolalle arvostelukappaleesta)
Laura Niemen Työelämän tyhjänpuhujat on kertoo työelämään pesiytyneestä kielestä, jolla ei vaikuta olevan merkitystä, mutta jolla silti on jokin tarkoitus. Sillä vaikutetaan muihin, peitetään epävarmuutta, ja luodaan markkinoita, tarpeita, haluja.
Kirja koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa opettaa tunnistamaan tyhjän puheen - se on vaikeaselkoista, tarpeettoman abstraktia, kielikuviltaan rikki, metaforiltaan sekavaa, ja usein muodikasta: milloin kaikki ovat haasteita, milloin ratkaisuita. Yleisesti kieli on vaikeasti ymmärrettävää.
Toisessa osassa Niemi käsittelee tyhjän puheen syntyä. Joskus syypäinä ovat kaltaiseni konsultit, jotka pyrkivät kielen tyhjyydellä täyttämään kukkaroitaan. Toisinaan tyhjä kieli peittelee ikäviä asioita: leikkaukset ovat tuottavuutta, saastuttaminen vihreää muutosta, ja kaikki palvelumuotoilua tai mitä milloinkin.
Kolmannessa osassa Niemi antaa neljä keinoa jargonin voittamiseen, tyhjän puheen torjumiseen: on opeteltava kirjoittamaan, uskottava kielen asiantuntijoita (joita voi palkata yrityksiin, projekteihin), jargoniin voi puuttua ennalta (vaikkapa kysymällä lukijoilta, millaista kieltä he haluaisivat lukea), ja hankittava liittolaisia, koska yksittäinen selkeän kielen taitaja ei pysty muutokseen.
Niemen kirja on hauska, opettavainen ja tärkeä. Tyhjä puhe, tyhjät lauseet, käsittämättömät blogipostaukset, ja lukijan ymmälleen jättävät viranomaistekstit hukkaavat kaikkien aikaa, ja pahimmillaan aiheuttavat vältettävissä olevia kahnauksia.
Jos olisin yrityksen johtaja, ostaisin tämän kirjan jokaiselle johtoryhmäni jäsenelle - ja vaikka määräisin heidät sen lukemaan. Koska en ole, tyydyn suosittelemaan kirjaa jokaiselle, joka haluaa ajatella ja kirjoittaa selkeästi.
(Kiitos SKS:n kustannusjohtajalle Tero Norkolalle arvostelukappaleesta)

Kommentit