Ruuan verkkokaupasta
Mikä olisi optimaalinen tapa järjestää ruuan verkkokauppa ja sen logistiikka? Tätä kysymystä pohdimme professori David Simchi-Levin toimitusketjen hallintaa käsittelleellä kurssilla MIT:ssä vuonna 2005. Silloin ei vielä ruokaa juurikaan verkosta ollut tilattavissa, pitsoja ja muuta pika-ruokaa sen sijaan sai.
Lähestyimme verkkokauppaa toimitusketjua optimoiden. Aika nopeasti päädyimme alustavaan ajatukseen, jonka mukaan ruokaa kannattaisi varastoida eri puolilla kaupunkia maanalaisissa mahdollisimman pitkälle automatisoiduissa varastoissa. Niistä tilaukset voisi toimittaa nopeasti ja ketterästi varaston lähellä asuville tilaajille. Varastojen täyttäminen tapahtuisi kysyntäohjatusti: kussakin varastossa olisi enemmän sen lähistöllä suosittuja tuotteita. Lisäksi tuumimme, että ruokaa myyvän verkkokaupan valikoiman ei välttämättä tarvitsisi olla aivan yhtä laaja kuin iso hypermarketin - tässä se poikkeasi esimerkisi Amazoni kirjakaupasta, joka oli jo silloin olemassa.
Ruuat toimitettaisiin jonkinlaiseen laatikostoon (kylmäkaappiin) vastaanottajan asunnon lähellä tai ehkä jopa asunnon sisällä, jottei vastaanottajan tarvitsisi olla kotona odottamassa.
MIT:n jälkeen en miettinyt ruuan verkkokauppaa aikoihin. Se ei tullut konsulttityössäni vastaan enkä itse tarvinnut verkkokaupan palveluita ruokahuollossani. Söin pääosin aamiaiseni kahvilassa, lounaani ruokalassa ja illalla jotain hyvin säilyvää ja yksinkertaista kotona. Ruokakaupassa, joka on ollut aina korkeintaan 500 metrin päässä, kävin harvoin. Kaupassa käyminen ollut ongelma, en keksinyt syytä tilata ruokaa verkosta ja odottaa sen toimitusta kotona.
Koronavirus muutti tämänkin. Yhtäkkiä kaupassa ei olekaan viisasta eikä riskitöntä käydä. On loputtomasti aikaa odotella toimituksia himassa. Ryhdyin siksi tilaamaan ruokani verkosta. Seuraavista verkkokaupoista on nyt kokemusta. Kaikki toimivat oikein hyvin.
K-kaupan verkkokauppa ja Alepan kauppakassi toimivat osittain kuin hahmottelemamme ihanteellinen verkkokauppa. Ne toimittavat ruuat myymälöistä, yleensä aina lähimmästä - Roihuvuoressa asuvan on syytä tilata itäisestä Helsingistä, ei kaukaa Espoosta.
Ostajan eli minun kannaltani on oikeastaan liki sama miten tuotteen minulle toimitettaviin laatikoihin päätyvät. En kuitenkaan pidä kovin optimaalisena nykyistä käytäntöä, jossa kaupan henkilökunta ensin hyllyttää tavarat kaupan hyllyihin ja sitten erikseen kullekin asiakkaalle kerää tilauksen hyllyistä. Verkkokaupan näkökulmasta tuotteet ovat varmasti väärissä paikoissa ja tuotteet keräilevät joutuvat liikkumaan enemmän kuin olisi välttämätöntä. Keräily voi olla syynä toimitusaikojen huonoon saatavuuteen.
K-kaupan verkkokaupan käyttöliittymä on S-kauppan käyttöliittymää parempi. K-kaupan ostokset voi maksaa verkossa, S-kaupan vasta kotiovella. Pidän K-kauppaan parempana.
Hävikkiruokakaupan valikoima on satunnainen. Hinnat ovat erittäin halpoja. Toimitus on hyvin nopea ja yli 70 euron ostoksissa ilmainen. Jos tarve on vain saada halvalla ruokaa kotiin nopeasti, Fiksuruoka.fi on ylivoimainen. Toimituksen hoitaa Posti, tuotteet maksetaan etukäteen.
Leipiä ja vihanneksia myyvät Nurmileipä ja Vihannespörssi ovat aloittaneet verkkokaupan koronaviruksen vuoksi. Koska leipä eivätkä vihannekset mene normaaleja kanavia pitkin kaupaksi, kummatkin ovat ryhtyneet myymään yllätyslaatikoita. Kuluttaja saa tilata laatikoillisen ruokaa kotiin, jos ja vain jos ei halua mitään tiettyä ja asuu riittävän lähellä toimituksen lähtöpistettä (Teurastamo, Kalasatama). Toimitukset saapuvat kotiin vuorokauden sisällä tilauksesta.
Laatikoittain myyminen on varmasti aika optimaalista pakkaamisen kannalta. Riittää kun täyttää laatikon edes jotakuinkin kelvollisella valikoimalla. Toimittamisen nopeus johtuu varmasti toiminnan pienestä mittakaavasta, yhdelläkin pakettiautolla lienee mahdollista hoitaa kaikki kuljetuksen päivän aikana. Ruuat voi jättää oven taakse, jos vastaanottaja ei satu olemaan kotona, koska vihannekset, hedelmät ja leivät eivät pakasteiden tapaan pilaannu hetkessä.
Tällaisia koronaviruksen synnyttämiä ad-hoc -verkkoruokakauppoja on varmaan muitakin. En ole itse vielä löytänyt.
Tämän hetken taktiikkani on tilata hedelmät ja vihannekset Vihannespörssistä, leivät Nurmileivästä (ja pakastaa niistä suurin osa) ja loput K-kaupasta. Aina välillä käyn katsomassa onko Fiksuruoka.fi:ssä jotain erityisen halpaa, keittoja tai säilykkeitä, joita voisin osaa ison erän varastoon. Poikkeustila ja pandemia varsinkin jatkuvat vielä pitkään, joten kaupassa en aioi käydä.
Jatkan ruokaverkkokaupassa seikkailuani.
Lähestyimme verkkokauppaa toimitusketjua optimoiden. Aika nopeasti päädyimme alustavaan ajatukseen, jonka mukaan ruokaa kannattaisi varastoida eri puolilla kaupunkia maanalaisissa mahdollisimman pitkälle automatisoiduissa varastoissa. Niistä tilaukset voisi toimittaa nopeasti ja ketterästi varaston lähellä asuville tilaajille. Varastojen täyttäminen tapahtuisi kysyntäohjatusti: kussakin varastossa olisi enemmän sen lähistöllä suosittuja tuotteita. Lisäksi tuumimme, että ruokaa myyvän verkkokaupan valikoiman ei välttämättä tarvitsisi olla aivan yhtä laaja kuin iso hypermarketin - tässä se poikkeasi esimerkisi Amazoni kirjakaupasta, joka oli jo silloin olemassa.
![]() |
| Vihannespörssin yllätyslaatikot 50e. |
Ruuat toimitettaisiin jonkinlaiseen laatikostoon (kylmäkaappiin) vastaanottajan asunnon lähellä tai ehkä jopa asunnon sisällä, jottei vastaanottajan tarvitsisi olla kotona odottamassa.
MIT:n jälkeen en miettinyt ruuan verkkokauppaa aikoihin. Se ei tullut konsulttityössäni vastaan enkä itse tarvinnut verkkokaupan palveluita ruokahuollossani. Söin pääosin aamiaiseni kahvilassa, lounaani ruokalassa ja illalla jotain hyvin säilyvää ja yksinkertaista kotona. Ruokakaupassa, joka on ollut aina korkeintaan 500 metrin päässä, kävin harvoin. Kaupassa käyminen ollut ongelma, en keksinyt syytä tilata ruokaa verkosta ja odottaa sen toimitusta kotona.
Koronavirus muutti tämänkin. Yhtäkkiä kaupassa ei olekaan viisasta eikä riskitöntä käydä. On loputtomasti aikaa odotella toimituksia himassa. Ryhdyin siksi tilaamaan ruokani verkosta. Seuraavista verkkokaupoista on nyt kokemusta. Kaikki toimivat oikein hyvin.
- K-kaupan verkkokauppa, joka toimittaa Eastonin Citymarketista
- Alepan kauppakassi, joka meille toi ruokaa Herttoniemen Alepasta.
- Hävikkiruokaa myyvä Fiksuruoka.fi
- Hedelmiä ja vihanneksia toimittava Vihannespörssi.
- Leipää laatikoittain toimittava Nurmileipä.
K-kaupan verkkokauppa ja Alepan kauppakassi toimivat osittain kuin hahmottelemamme ihanteellinen verkkokauppa. Ne toimittavat ruuat myymälöistä, yleensä aina lähimmästä - Roihuvuoressa asuvan on syytä tilata itäisestä Helsingistä, ei kaukaa Espoosta.
Ostajan eli minun kannaltani on oikeastaan liki sama miten tuotteen minulle toimitettaviin laatikoihin päätyvät. En kuitenkaan pidä kovin optimaalisena nykyistä käytäntöä, jossa kaupan henkilökunta ensin hyllyttää tavarat kaupan hyllyihin ja sitten erikseen kullekin asiakkaalle kerää tilauksen hyllyistä. Verkkokaupan näkökulmasta tuotteet ovat varmasti väärissä paikoissa ja tuotteet keräilevät joutuvat liikkumaan enemmän kuin olisi välttämätöntä. Keräily voi olla syynä toimitusaikojen huonoon saatavuuteen.
![]() |
| Yllätysleipätoimitus |
K-kaupan verkkokaupan käyttöliittymä on S-kauppan käyttöliittymää parempi. K-kaupan ostokset voi maksaa verkossa, S-kaupan vasta kotiovella. Pidän K-kauppaan parempana.
Hävikkiruokakaupan valikoima on satunnainen. Hinnat ovat erittäin halpoja. Toimitus on hyvin nopea ja yli 70 euron ostoksissa ilmainen. Jos tarve on vain saada halvalla ruokaa kotiin nopeasti, Fiksuruoka.fi on ylivoimainen. Toimituksen hoitaa Posti, tuotteet maksetaan etukäteen.
Leipiä ja vihanneksia myyvät Nurmileipä ja Vihannespörssi ovat aloittaneet verkkokaupan koronaviruksen vuoksi. Koska leipä eivätkä vihannekset mene normaaleja kanavia pitkin kaupaksi, kummatkin ovat ryhtyneet myymään yllätyslaatikoita. Kuluttaja saa tilata laatikoillisen ruokaa kotiin, jos ja vain jos ei halua mitään tiettyä ja asuu riittävän lähellä toimituksen lähtöpistettä (Teurastamo, Kalasatama). Toimitukset saapuvat kotiin vuorokauden sisällä tilauksesta.
Laatikoittain myyminen on varmasti aika optimaalista pakkaamisen kannalta. Riittää kun täyttää laatikon edes jotakuinkin kelvollisella valikoimalla. Toimittamisen nopeus johtuu varmasti toiminnan pienestä mittakaavasta, yhdelläkin pakettiautolla lienee mahdollista hoitaa kaikki kuljetuksen päivän aikana. Ruuat voi jättää oven taakse, jos vastaanottaja ei satu olemaan kotona, koska vihannekset, hedelmät ja leivät eivät pakasteiden tapaan pilaannu hetkessä.
Tällaisia koronaviruksen synnyttämiä ad-hoc -verkkoruokakauppoja on varmaan muitakin. En ole itse vielä löytänyt.
Tämän hetken taktiikkani on tilata hedelmät ja vihannekset Vihannespörssistä, leivät Nurmileivästä (ja pakastaa niistä suurin osa) ja loput K-kaupasta. Aina välillä käyn katsomassa onko Fiksuruoka.fi:ssä jotain erityisen halpaa, keittoja tai säilykkeitä, joita voisin osaa ison erän varastoon. Poikkeustila ja pandemia varsinkin jatkuvat vielä pitkään, joten kaupassa en aioi käydä.
Jatkan ruokaverkkokaupassa seikkailuani.


Kommentit
Aivan oma lukunsa on Suomen Posti joka putosi aivan polvilleen tämän kriisin alettua. Nyt alkaa olla joidenkin nettitilausten kulkuaika viikkojen sijasta kuukausia.
Verkkokauppa on täyttä utopiaa vielä massoille. Ehkä pikku lähiössä voi paikallisilla kaupoilla toimia (oma lokaali kuljetus), ja akateemisena harjoituksena hauskaa, mutta ei vaan "isoilla numeroilla" toimi. (Esim. tuo Suomen Posti on suuri mysteeri miten ovat saaneet homman ylipäätään niin hitaaksi. Jenkeistä tulee lähetykset läpi Amerikan muutamassa päivässä Suomeen, ja voit sitä hienosti USPS seurannalla ihailla, mutta sitten Suomen päässä kestää viikkoja pelkästään lentokentältä Helsinkiin.)