How to design and teach workshops that work every time / Rob Fitzpatrick and Devin Hunt
How to design and teach workshops that work every time / Rob Fitzpatrick and Devin Hunt
Ostin tämän kirjan vaikkei minun työhöni nykyisin kuulukaan työpajojen ohjaaminen. Meillä on firmassa eri osaajat semmoisiin puuhiin, ja hyvä niin.
Kirjan pääviesti on ymmärtääkseni, että työpajan (eli tilaisuuden, jossa on tarkoitus opettaa ja oppia, ei niinkään luoda uusia asioita) suunnittelussa olennaista on välttää houkutus aloittaa suunnittelu kalvojen väsäämisellä. Viisaampaa on miettiä mitä työpajan osallistujien on tarkoitus oppia. Se on sovittava yhdessä tilaisuuden järjestäjän kanssa.
Opittavia asioita voi olla noin yksi kolmessa vartissa, tai jopa vähemmän. Siksi työpajan suunnittelussa on ensin päätettävä nämä muutamat asiat ja laitettava ne kronologiseen järjestykseen.
Kunkin opittavan asian opettamiseen on kirjan mukaan muutamia erilaisia keinoja/opetusmenetelmiä:luennot, keskustelut, yksilötyö, ryhmässä keskusteleminen. Jokaiselle opittavalle asialle on valittava sopiva, ja on hyvä varata aikaa keskustelulle, koska sen pituutta on helppoa muuttaa, jos työpajan aikataulu ei pidä.
Taukojen viettämisestä ei sovi luistaa. Ne ovat olennaisia oppimiselle, ihmisten keskittymiskyvylle, ja myös työpajan vetäjän/opettajan jaksamiselle. Koulussakin on välitunnit, joita ei jätetä pitämättä siksi, että opetus on sujunut tavallista hitaammin tai joku on häiriköimällä vienyt opetusaikaa.
Tässä tärkeimmät. Kirja kertoo myös miten käsitellä häiriköitä, miten mainostaa työpajaa, millaiset kalvot ovat kelvot ja monta muuta käytännön asiaa.
Kirja on mainio ja aioin käyttää sitä apunani, jos ja kun joudun sittenkin työpajaa pitämään.

Kommentit