Talvipyöräilyn ABC
Verkosssa on vaikka kuinka monta talvipyöräilyopasta. Siksi en kirjoitakaan omaa opastani vaan ainoastaan joitakin huomioita.
Ensinnäkin: nastarenkkaitta ei kannata pyöräillä. Liukkaita kohtia ei voi nähdä etukäteen vaikka olisi miten kirkkaat valot ja tarkat silmät. Eikä auta vaikka osaisi mukamas ajaa erinomaisesti. Polkupyörä on kiikkerä väline.
Toiseksi: mitä paremmat valot, sen parempi. Uusimmat napadynamovalot ovat riittävän hyviä. Ladattavissa on suurempi valovoima, mutta niitä pitää ladata. Eli eivät ole kirkkaat silloin kun on pimeätä.
Kolmanneksi: heijastimet ovat hyödyllisiä vaikka Sheldon Brown vainaa meuhkasikin jotain muuta. Apteekista (ja varmaan muualtakin) saa heijastinteippiä. Heijastinliivit voivat olla hyödyksi. Jotkut vastustavat niitä merkillisistä syistä.
Kolmanneksi: vaatetuksen miettimiseen ja kokeilemiseen käytetty aika ei mene hukkaan. Ei pidä lannistua, jos joskus on liian kuuma (yleisempää) tai joskus liian kylmä (harvinaista). Pyöräillessä keho tuottaa paljon lämpöä ja hikikin voi tulla. Siksi on hyvä turvautua kelvollisiin teknisiin varusteisiin ja jättää puuvillaiset vaatteet vaatekaappiin. Kerrospukeutuminen on ehdottoman välttämätöntä. Varavaatteet kassiin rengasrikon tms varalta.
Neljänneksi: jalat, kädet, korvat, pää ja alapää kannattaa suojata erityisen hyvin. Vaelluskengät, lasketteluhanskat, korvaläpät, pipo, kypärän aukkojen teippaaminen umpeen, villahousut ovat olennaisia.
Viidenneksi: jos sattuu tarvitsemaan silmälaseja, niin kannattanee kokeilla, josko piilolinssit sopisivat silmään. Silmälasit huurtuvat ja sitten ei taas näe mitään.
Kuudenneksi: matkoihin pitää varata 25-30% enemmän aikaa kuin kesällä, jos pyörätiet on aurattu. Jos niitä ei ole aurattu, matkanopeus voi jäädä alle 10km/h. 20 km työmatkat ovat pitkiä talvisin.
Seitsemänneksi: suolaloskan ja hiekan sekaan ei välttämättä kannata kallista pyörää viedä. Kiire ei voi olla eikä mihinkään kuitenkaan pääse nopeasti (ks #6), joten huonompikin fillari käy.
Kahdeksanneksi: fixit ja lokasuojattomat lelut eivät ole talvella tolkullisia. Tosin ne eivät ole koskaan.
Yhdeksänneksi: autoilijat eivät ymmärrä, että joku pyöräilee talvella. Autoja on syytä varoa enemmän kuin kesällä. Eli aika paljon.
Lopuksi. Tärkeintä on ajaa. Se on hauskaa, hyödyllistä ja nautinnollista.
Ensinnäkin: nastarenkkaitta ei kannata pyöräillä. Liukkaita kohtia ei voi nähdä etukäteen vaikka olisi miten kirkkaat valot ja tarkat silmät. Eikä auta vaikka osaisi mukamas ajaa erinomaisesti. Polkupyörä on kiikkerä väline.
Toiseksi: mitä paremmat valot, sen parempi. Uusimmat napadynamovalot ovat riittävän hyviä. Ladattavissa on suurempi valovoima, mutta niitä pitää ladata. Eli eivät ole kirkkaat silloin kun on pimeätä.
Kolmanneksi: heijastimet ovat hyödyllisiä vaikka Sheldon Brown vainaa meuhkasikin jotain muuta. Apteekista (ja varmaan muualtakin) saa heijastinteippiä. Heijastinliivit voivat olla hyödyksi. Jotkut vastustavat niitä merkillisistä syistä.
Kolmanneksi: vaatetuksen miettimiseen ja kokeilemiseen käytetty aika ei mene hukkaan. Ei pidä lannistua, jos joskus on liian kuuma (yleisempää) tai joskus liian kylmä (harvinaista). Pyöräillessä keho tuottaa paljon lämpöä ja hikikin voi tulla. Siksi on hyvä turvautua kelvollisiin teknisiin varusteisiin ja jättää puuvillaiset vaatteet vaatekaappiin. Kerrospukeutuminen on ehdottoman välttämätöntä. Varavaatteet kassiin rengasrikon tms varalta.
Neljänneksi: jalat, kädet, korvat, pää ja alapää kannattaa suojata erityisen hyvin. Vaelluskengät, lasketteluhanskat, korvaläpät, pipo, kypärän aukkojen teippaaminen umpeen, villahousut ovat olennaisia.
Viidenneksi: jos sattuu tarvitsemaan silmälaseja, niin kannattanee kokeilla, josko piilolinssit sopisivat silmään. Silmälasit huurtuvat ja sitten ei taas näe mitään.
Kuudenneksi: matkoihin pitää varata 25-30% enemmän aikaa kuin kesällä, jos pyörätiet on aurattu. Jos niitä ei ole aurattu, matkanopeus voi jäädä alle 10km/h. 20 km työmatkat ovat pitkiä talvisin.
Seitsemänneksi: suolaloskan ja hiekan sekaan ei välttämättä kannata kallista pyörää viedä. Kiire ei voi olla eikä mihinkään kuitenkaan pääse nopeasti (ks #6), joten huonompikin fillari käy.
Kahdeksanneksi: fixit ja lokasuojattomat lelut eivät ole talvella tolkullisia. Tosin ne eivät ole koskaan.
Yhdeksänneksi: autoilijat eivät ymmärrä, että joku pyöräilee talvella. Autoja on syytä varoa enemmän kuin kesällä. Eli aika paljon.
Lopuksi. Tärkeintä on ajaa. Se on hauskaa, hyödyllistä ja nautinnollista.

Kommentit