Lisää pyöräilyä Helsinkiin!

Helsingin kaupungin tavoitteena on lisätä pyöräilyä Helsingissä. Kaupungin tavoitteet ovat melko vaatimattomia: pyöräilyn kulkumuoto-osuuden nostaminen noin 15% kaikista matkoista joidenkin vuosien kuluessa.

Minun tavoitteeni kuntavaaliehdokkaana ovat radikaalimmat. Minun mielestäni ilmastonmuutos ja terveysseikat (pyöräily vähentään monien kroonisten sairauksien riskiä huikeasti) vaativat pyöräilyn kulkumuoto-osuuden nostamisen 33% kaikista matkoista lähimmän 10 vuoden aikana. Tilanne on vakava, joten tavoitteidenkin on oltava kunnianhimoisia.

Miten sitten pyöräilyn voi saada kaupungissa yleistymään? Siihen on kaksi keinoa, joista kumpikin on välttämätön eikä kumpikaan yksinään riittävä.

1. Pyöräilyn infrastruktuurin parantaminen
2. Pyöräilyn sosiaalisen statuksen nostaminen.

Ihmiset alkavavt pyöräillä yhä useammin, jotkun jopa päivittäiset matkansa läpi vuoden, kun pyöräily on helppoa, turvallisen tuntuista ja kun se on sosiaalisesti hyväksyttyä, ei lainkaan kummallista eikä puolustelua tarvitsevaa.

Infra: Helsingin kaupunki on viime vuosien aikana edistänyt pyöräilyä mallikkaasti. Yleiskaavan yhteydessä on hyväksytty pyöräilyn baanaverkko, jota aletaan rakentaan lähiaikoina. Rahaa on varattu 10 miljoonaa euroa vuodessa baanaverkon ja muiden pyöräteiden rakentamiseen. Se on hyvä alku, mutta ei riitä. Rahaa on varattava lisää ja kaupungin on päätettävä rakentaa 10 kilometriä baanverkkoa vuodessa lähipien 15 vuoden ajan. Lisäksi pyöräilyväylien ylläpitoon ja talvikunnossapitoon on varattava riittävät miljoonat. Osaamista on, KSV:n pyöräsuunnittelijoiden laatima pyöräväylien suunnitteluopas on huippuhyvä.

Sosiaalinen puoli on jäänyt kaupungilta vähemmälle huomille. Kaupunki on antanut HSL:n tehtäväksi pyöräilyn markkinoinnin. HSL onkin järjestänyt mallikkaita mainoskampanjoita ja yhdessä pyöräilijöiden kanssa tempauksia. Ne eivät kuitenkaan vielä riitä. Poliitikkojen ja kaupungin työntekijöiden on näytettävä mallia pyöräilemällä ja kertomalla pyöräilystä myönteiseen sävyyn. Kaupungin on rahoitettava suurempia markkinointikamppiksia läpi vuoden, tuotava pyöräilyä yhä enemmän ja positiivisemmin esille. On pyrittävä tilanteeseen, jossa pyöräilemättä jättäminen on selitystä vaativa valinta, ei pyöräily.

Helsingissä on hyvä meininki pyöräilyn suhteen. Kun jatkamme pontevasti, pystymme omalta osaltamme tekemään osamme ilmastonmuutoksen torjumisessa ja samaan aikaan luoda Helsingistä yhä viihtyisämmän ja terveellisemmän kaupungin kaikille elää.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Velkavaalit - missä arvot?

TOP-5 lyhyttä pyöräretkeä Roihuvuoresta ja Itä-Helsingistä

Kaikki Helsingin kadut, aukiot etc