Paljonko kamaa saa kuskata fillarilla?


45 § "4. Kaksipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa enintään 50 kg tavaraa. Vähintään kolmipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa enintään 100 kg tavaraa."
Asetuksen kirjoittaja on varmasti kuvitellut tekevänsä liikenneturvallisuutta parantavan lainsäädäntötoimen. Äkkiseltään ajateltuna ei tietenkään ole hyvä, jos kuormattu fillari saa painaa miten paljon vain. Mitä painavampi fillari, sitä vaikeampaa sitä voi olla ohjata ja sitä hitaammin se sattaa jarruttaessa pysähtyä.

(C) Tavarafillari.fi
Lainsäätäjä ei kuitenkaan ole ajatellut säädöstään kovin pitkälle. Siinä on näet kaksi vikaa. Ensimmäinen liittyy jarruihin, toinen kokonaismassaan.

Ensinnäkin, polkupyörän renkaiden määrä ei mitenkään vaikuta polkupyörän pysähtyvyyteen. Kaksipyöräisessä saattaa olla paremmat jarrut kuin kolmipyöräisessä. Kummassakin luonnollisesti on oltava kaksi erillistä jarrulaitetta, mutta monissa kolmipyörissä on vain kaksi jarrua, ei kolmea. Kolme jarrua ei kuitenkaan muuttaisi tilannetta, koska kaksi hyvää jarrua pysäyttää pyörän nopeammin ja varmemmin kuin kaksi huonoa.

Toiseksi, pyörän hidastuvuuteen ja pysäyttämiseen tarvittavaan matkaan vaikuttaa ratkaisevasti pyöräilijän paino ja koska fillarin jarrut eivät ole täydelliset - mitä enemmän pitää muuttaa liikenergiaa lämmöksi, sitä enemmän aikaa siihen kuluu. Iso mies saattaa painaa yli 100 kiloa. Itse painoin taannoin 120 kiloa. Keskikokoinen nainen, jonka voimat hyvin riittävät painavallakin pyörällä polkemiseen, saattaa painaa alle 70 kiloa.  Naisen lain mukaan täyteen kuormaama kaksipyöräinen pyörä painaisi siis vähemmän kuin sama pyörä minun allani tyhjänä. Minun allani pyörä saisi lain mukaan painaa 170 kiloa, naisen alla 120 kiloa. Laki on selvästi mieletön. Mielettömyys johtuu siitä, että ajatus on kopiotu automääräyksistä. Autossahan kuljettajan painolla ei ole juurikaan merkistystä, koska kuljettaja ei paina kuin alle 10% auton massasta.

Nykyinen asetus ei siis paranna turvallisuutta. Jos lainsäätäjä haluaa kuormamäärää koskevin määräyksin parantaa polkupyörien turvallisuutta, uuden asetuksen pitäisi luoda menetelmä ja menettely kuormapyörien hidastavuuden testaamiselle. Autojen määräyksistä ja testausjärjestelmistä voi ottaa mallia.


Kommentit

Anonyymi sanoi…
Eih. Jotkut rajat on hyvä olla, joten tuollaiset hatusta (isosta!) vedetyt 50 ja 100 on ihan hyvät. Polkupyörien katsastustoimintaa ja tarkempaa luokittelua jarrutyyppien tms. mukaan ei varmaan haluta, eihän?
Anonyymi sanoi…
"Toiseksi, pyörän hidastuvuuteen ja pysäyttämiseen tarvittavaan matkaan vaikuttaa ratkaisevasti pyöräilijän paino"

Paino ei vaikuta hidastuvuuteen yhtään mitään. Kitkakerroin renkaan ja tien välillä on ihan sama, painoi pyöräilijä + mahdollinen kuorma ihan mitä tahansa.
Mane sanoi…
Jos paino ei vaikuta, niin miksi sitä pitää rajoittaa? Edes autoissa?
Anonyymi sanoi…
Paino ja painopiste vaikuttaa pyörän hallittavuuteen, joku pujottelutesti voi mennä erilailla tyhjällä pyörällä tai täydellä kuormalla. Ja joku raja siinäkin pitää olla mitä kuormaa pyörän rakenteiden pitäisi kestää.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Velkavaalit - missä arvot?

TOP-5 lyhyttä pyöräretkeä Roihuvuoresta ja Itä-Helsingistä

Kaikki Helsingin kadut, aukiot etc