Kohti Vitoria-Gasteizia, puntti tutisee
4.6.2022, lauantai · Donostia → Vitoria-Gasteiz
Huomenta Donostiasta! Kuvassa näkyy Rio Urumea. Lähden kohta polkemaan jokivartta ylös. Tänään kohteeksi valikoitui Vitoria-Gasteiz, iso hallinto- ja teollisuuskaupunki 117km ja noin 1450 nousumetrin päässä täältä lounaaseen.
Hieman puntti tutisee. Vaikka pidänkin ylämäkien tunnelmasta ja olen muutama klassikkomäenkin noussut ( Mt Ventoux, Tourmalet, Koppenberd, Madonna di Ghisallo, Poggio, Parterberg, Oude Kwaremont, Rocacorba, ...), niin näin retkellä mäet melkein pelottavat. Tiedän, että hidas vauhti ja kevyt välitys ja maltti minkä tahansa mäen selättävät. Silti huolestuttaa. Tämmöistä pyörämatkailu on.
Täytyy myös todeta, että ruumiinrakenteeni ei oikein sovi ylämäkipyöräilyyn. Neil Martin (ex- ammattilainen, olympiapyöräilijä) totesi minulle : ”Matti, you do not look like a cyclist, you look like a shot putter”. Vaan muutaman yhteisen lenkin jälkeen Niel kuvaili minua ystävälleni ”huge guy, great technique, very strong “
Majapaikkani ei tarjoile aamiaista. Täytyy kantaa fillarin muutama kerros rappuja alas, sitten laukut ja lähteä etsimään avointa kahvilaa. Sitten aamiaisen voimin hissukseen kohti vuoria. Saapa nähdä miten rankka päivä tästä vielä sukeutuu.
Säätiedotus lupaa max 21C, myötätuulta ja sadekuuroja pienellä todennäköisyydellä.
Katso kuva Instagramissa
Well, I got lucky today. I was about to take a super steep route when Iker cycled by and asked me to join him for a shallower and longer route. Turned out he knew his roads: his route was very enjoyable 8km of 4-7%. And I enjoyed his company, we discussed cycling, IT, life in general. Super nice to have local advice and company for some 20km.
Iker is planning a ride around Iceland. If some of my readers has cycled around Iceland, I am sure Iker (icrouk) would appreciate links etc. Please leave a comment.
More about my day later after I get something to eat here in Vitoria-Gasteiz.
(117km, 6h28, 18.2km/h, 1200m)
Katso kuva Instagramissa
Well, at the top of pass I was still smiling. I had just climbed 7 kilometers long hill. Some of it was steep, up to 11%, but there was some downhill also.
Soon I was not smiling at all. The descent was very steep, between 10-12% and it did not have many switchbacks. I do not really understand why such descents scare me so much. Objectively there is not much to be scared of: braking kills speeds and the road was quite recently paved. Subjectively my fear of heights takes over.
Clearly I need some more practice.
During the day I saw a bike race, nice small villages, markets, etc.
One flat tire due to some idiot having broken his beer bottle on bike lane. Speaking of which, cycling infra in the. Basque Country is very good.
117km, 6h28, 18.2km/h, 1200m climbing.
Katso kuva Instagramissa
Kommentit