Rekrytointi on myyntiä!
Rekrytointi on myyntiä ja sitä pitäisi tehdä kuten myyntiä.
Kun myyjänä lupaa palata asiaa viikon kuluttua, pitää sitten palata asiaan. Voi vaikka laittaa kalenteriin tai CRM:ään merkinnän, jos muisti ei muuten riitä. Muutoin voi jäädä kauppa tekemättä.
Ai miten niin myyntiä? No siten, että rekrytoija yrittää myydä työnhakijalle työpaikkaa ja hakija sitten myy osaamistaan rekrytoijalle. Suurin osa työnhakijoista kun on duunissa tai heillä on muuten vain varaa sanoa ei. Siksi hakijalle pitää perustella miksi just hänen kannattaisi vaihtaa duunia.
Duunin vaihtaminen on iso homma, koska tarvitsee rakentaa työpaikan sosiaaliset suhteet uusiksi ja muutoinkin opetella uusia tapoja ja juttuja. Ei sellaiseen kukaan ryhdy, jos ei vastineeksi saa jotain kivaa ja nastaa. Sen nastan ja kivan myyminen on rekrytoijan tehtävä.
Kun seuraavan kerran myyt firmaasi jollekulle seuraavana työpaikkana, muista palata asiaan. Aika harva muistaa palata. Asiaan palaaminen voi olla ainoa kilpailuetusi, suorastaan valttikortti.
Tässäkin voin kehua Goforea, joka muisti palata asiaan silloin lupasi. Sai sitten hyvän työntekijän halvemmalla kuin mitä asiaan palaamattomat olisivat ehkä voineet saada, jos olisivat palanneet.

Kommentit